Gymnasieguidat tidningsställ

När man går i nionde klass sker det en drastisk förändring i ens liv, såvida man inte varit artist eller skådespelare ett sen innan. Man blir otroligt efterfrågad. Jag minns det som igår hur det kändes första gången. Jag minns hur jag efter en milslånga promenad hem från skolan öppnade den svarta brevlådan i bucklig plåt. Fortfarande ser jag för min inre syn broschyren som vilade i plåtmagen tillsammans med Coops rabattkuponger, Vännsans egna Mitt I Prick och Rustas reklamblad. Plötsligt kändes benen inte alls tunga längre och jag bokstavligen flög in i huset för att läsa mitt allra första lockbrev från gymnasieskolorna i vår region. Självklart sparade jag det i mitt tidningsställ för att läsa någon kväll när jag hade svårt att somna.

Veckorna gick och med tiden tröttnade man lite smått på dessa informationsblad, inbjudningar till öppet hus och konsertbiljetter från TBS. Tillslut gick det så lång att man inte ens orkade öppna det mjuka plastomslaget, i varje fall orkade inte jag. Det är vid det här laget man som miljöaktivist ska börja fundera på hur många träd som gick åt till alla papper som, i mitt fall, samlades på samma ställe som det allra första.

När valen var klara och de flesta skolor insett att dom inte kunde göra så mycket mer avtog det hela och efterfrågningarna minskade. Plötsligt var det ingen som hörde av sej och sa hur mycket man behövdes och hur värdefull man var. Upplysningarna om att man till hösten skulle få en egen dator, oavsett vad man valde, fick också de ett tvärt slut. Det enda som fanns kvar var samlingen i det omtalade tidningsstället.

Några månader efter den omvälvande tiden kan jag nu meddela att Midgårdskolan vann mitt hjärta, att det var NTI's broschyr jag aldrig öppnade och att papperna i förvaringsmöjligheten har bytts ut mot femämnesblock. Det senaste skedde idag och här nedan ser ni hur mycket informationsmöjligheter man som normalintresserad nioendeklassare kan samla på sej. Tyvärr är inte bilden tredimensionell men jag kan säga att det var en HÖG.



//Julle


Kommentarer
Postat av: pelinturk

tror inte man räknas till normalintresserad om man sparar alla papper julleee! :D

2008-09-14 @ 11:45:35
Postat av: amando

du skrev julle! :D jag sa ju att det är fint ;)

och du var ju typ asbra på skriva jag trodde först det var en typ novell du skrivit av eller nåt :O

2008-09-14 @ 13:18:19
Postat av: Julia

Amando - sedan en tid tillbaka har jag börjat vänja mej vid namnet..:P

haha, tackar



Elinpelinturkpåburk - jag sa väl aldrig att jag var intresserad? Det var min lathet som spökade, som vanligt..

2008-09-14 @ 17:35:29
Postat av: David

Att du ens bläddrar i de där. Det gjorde jag också men att du ens sparar dem. De åkte rätt ner i papperskorgen när valet var gjort.

2008-09-15 @ 19:25:50
Postat av: Julia

Egentligen borde de gjort det för mej med.. Jag har ingen bättre förklaring till varför jag har haft dom så länge som jag verkligen har än att jag var lat. En gång i tiden kanske jag hade en bättre anledning fast den är i sånna fall glömd nu.

Men nu är dom veck! =)

2008-09-15 @ 21:59:55
Postat av: JosieJo

Men julia!:) inte visste jag att du var en sån samlare, det är väl ändå inte din stil?..eller förresten, kanske lite ändå. Nu ska jag göra mitt powerpointarbete som jag ska redovisa imorrn på pedagogiken. Det kan ju kanske varit bra för mitt blodtryck om jag börjat i tid, men det om nåt är inte min stil, jag samlar hellre på hög liksom:) Hälsa familjen (alltså inte din gamla klass utan den riktiga!)

2008-09-16 @ 17:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0