Mitt nya liv

Sedan jag började gymnasiet har jag varit med om mycket.
Jag har börjat pendla.
Jag har fått längre sträcka att gå till skolan varje dag än jag någonsin haft.
Jag har åkt lokalbuss till Marieberg.
Jag har börjat spela Bubble Shooter varje dag.
Jag har skrivit berättelser på miniräknaren.
Jag har ätit slemmiga rödbetsbiffar.
Jag har fikat varje tisdag.
Jag har dansat djurdansen.
Jag har för första gången hört uttryck som "He mått ha gulli å he gall visst" och "klobbsnö"
Jag har gjort en snabbversion av Svansjön.
Jag har fått ett rött skåp.
Jag har sett på centralskolan.
och
Jag har blivit kallad för buschbarn.

Det är den sista meningen som resterande del av inlägget ska handla om. Idag tog mitt liv nämligen en drastisk vändning. Tidigare har det bara funnits antydan till att mina klasskompisars åsikt är av det slaget, att Vännäs är en liten håla, men nu är det bekräftat. Någon, tyvärr minns jag inte vem, sa idag att jag var just ett buschbarn. Till en början analyserade jag inte detta så djupt men nu har jag tänkt allt mer på det. Förut var min tanke att Hjoggsjö är busch, nu ska jag tydligen ändra mig. Vännäs, Vänkan, Vännsan, Friendnose hör tydligen till samma kategori. Enligt vissa. Min åsikt är inte av det slaget.

Mina klasskompisar har fått en skev bild av min ort och jag vet inte vad detta beror på. I vilket fall som helst yttrar de sig då och då om The Place To Be och då får man oftast höra saker som:
- Va?! Är Vännäs en kommun? Ni har ju knappast ett kommunhus!
och
- Så här tänker jag mig Vännäs: Julias hus, ängar, och en liten skola.
eller
- Jag var i Vännäs en gång...Det var typ en kilometer mellan varje hus!
samt
- Jag tänkte öva snurrar men du åker hem va? Du kan ju öva med några grisar eller får..

Fakta:
- Vännäs har ett kommunhus. Det är stort och rymligt och som bonus innehåller det även en biograf.
- I Vänkans kommun finns det nio skolor.
- Jag har mindre än femtio meter till mina grannar. Åt alla håll!!!!
- I Vännsans kärna har jag inte sett till en enda gris. När jag går mina längre promenader brukar jag däremot se får. Dessa kan dock inte dansa. Vad jag vet...

Jag planerar en rundtur i Vännsan med omnejd och hoppas att Loppan är på. Då ska ni, mina kära klasskompisar, få se våra skolor, besöka vår slalombacke, shoppa i  våra butiker, se vårt kommunhus, äta lunch på Frasses, fika på vårt café, äta middag på någon av våra pizzerior och handla på ICA eller (!) Konsum.

Det ser ni fram emot va?

//Julia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0